Saturday, November 19, 2011

DUDUK ANTARA 2 SUJUD


Indahnya doa yang diaturkan. Bermula dengan meminta ampun. Kemudian barulah berdoa apa yang diinginkan. Akhirnya meminta ampun kembali.


Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)

Warhamni (sayangi aku)

Wajburnii (tutuplah aib-aibku)

Warfa'nii (angkatlah darjatku)

Warzuqnii (berilah aku rezeki)

Wahdinii (berilah aku petunjuk)

Wa'Aafinii (sihatkan aku)

Wa'fuannii (maafkan aku)


Dalam kita berdoa, haruslah ada adab. Sedangkan kepada manusia jika kita ingin meminta sesuatu kita perlu ada adab, inikan pulak dengan Allah. Kadang-kadang manusia ni lupa nak berdoa.


Macam sepupu aku selalu cakap, "Berdoalah. Nak apa-apa pun mintalah pada tuhan. Tambah pulak hang musafir, orang yang menuntut ilmu, kenapa taknak minta pada tuhan. Soal rezeki, soal jodoh, ajal maut semua Allah yang tentukan. Kalau suka seseorang pun mintalah pada Allah sebab hati dia pun milik Allah".


So janganlah lupa berdoa. Doa bukan boleh buat lepas solat je. Doa ni boleh buat bila-bila masa je. Allah Maha Mendengar.

No comments: